Pozycjonowanie na trudne frazy Pozycjonowanie na trudne frazy

Czy warto pozycjonować stronę na silne frazy typu fotowoltaika?

Rozpoczynając swoją przygodę z Internetem wiele firm chce by ich strona internetowa wyświetlała się w wyszukiwarce Google na najbardziej popularne frazy. Przykładem w ostatnim czasie może być słowo „fotowoltaika„, która bije rekordy popularności, a coraz więcej firm wchodzących na rynek odnawialnych źródeł energii stara się skupić na pozycjonowaniu swojej strony www właśnie na tą frazę. Jednak czy wydawanie kilku tysięcy złotych na pozycjonowanie miesięcznie na słowo o silne konkurencji ma tak naprawdę sens?

Dobór słów kluczowych w przypadku fotowoltaiki

Wiele osób błędnie myśli że pozycjonowanie na kilka bardzo silnych fraz przełoży się na ich sukces w Internecie i starają się wybrać te najbardziej popularne wśród użytkowników Internetu. Oczywiście takie myślenie ma sens w przypadku dużych firm, które posiadają wiele oddziałów w Polsce i na przykład są w stanie założyć instalacje fotowoltaiczne w dowolnym mieście, czy wsi w naszym kraju. Jeśli jednak firma ma tylko kilka oddziałów i działa na ograniczonym obszarze Polski warto już na etapie doboru słów kluczowych do pozycjonowania zastanowić się, czy warto walczyć z firmami takimi jak esoleo o pozycję w TOP10 na frazę typu fotowoltaika.

Popularność frazy fotowoltaika i instalacje fotowoltaiczne

Firmy takie jak esoleo mają ogromne budżety na pozycjonowanie, dzięki czemu mogą sobie pozwoli na publikacje wpisów sponsorowanych w największych portalach branżowych i informacyjnych. Jeśli twoja firma jest dopiero na starcie swojej działalności, a ty nie wygrałeś fortuny w loterii warto pomyśleć o bardziej rozsądnym doborze słów kluczowych, na przykład tych związanych z lokalnym rynkiem. Jeśli firma zajmująca się odnawialny źródłami energii wykonuje instalacje fotowoltaiczne na terenie północnego Mazowsza, wówczas możemy skupić się na pozycjonowaniu lokalnym wybierając takie słowa jak „fotowoltaika Płock”, czy „instalacje fotowoltaiczne Ciechanów”.

Fotowoltaika Płock

Jeśli mimo wszystko woli bardziej ogólnikowe słowa kluczowe do pozycjonowania warto wybrać pozycjonowanie na długi ogon, skupiając się na większej ilości mniej popularnych fraz, takich choćby jak „instalacje fotowoltaiczne dla domu 5 kW”, czy ” fotowoltaika o mocy 6kW”.

Innym pomysłem jest wybór słów kluczowych powiązanych tematycznie z branżą. Mogą one dotyczyć na przykład programów związanych z dopłatami do odnawialnych źródeł energii, takich choćby jak „Mój Prąd” lub też hasła związane z energią elektryczną jak „tani prąd”.

W przypadku takie zestawu słów kluczowych mamy szansę wyświetlić się na kilka zestawów fraz typu „fotowoltaika 5kW”, czy „fotowoltaika dla domu”. Budżet na pozycjonowanie w przypadku tych słów będzie nieporównywalnie mniejszy niż w przypadku bardzo popularnej frazy „fotowoltaika”, dzięki czemu możemy zainwestować w większy zestaw słów kluczowych.

Analizując dobór słów kluczowych warto zwrócić uwagę także na fakt, że fraza fotowoltaika na pierwszej stronie ma tylko 8 wyników organicznych. Jest to spowodowane wyświetlaniem dużej ilości reklam Google Ads, danymi z Google Maps oraz Google Grafika. Wszystko to powoduje że firma wykonująca pozycjonowania musi wbić naszą stronę do TOP8 wyników Google, co będzie wiązać się z jeszcze większym kosztem.

Wyniki Google dla frazy fotowoltaika

Pozycjonowanie na silne frazy i jego koszt w przypadku fotowoltaiki

Jeśli mimo wszystko chcemy promować naszą stronę na trudniejszą frazę, taką jak fotowoltaika, musimy liczyć się ze sporymi kosztami, które będą obejmować przede wszystkim przygotowanie treści na nasza stronę oraz pozyskiwaniem linków branżowych.

Wydatki na content strony www

Treść na stronę w przypadku silniejszych słów kluczowych musi być regularnie rozbudowywana o artykuły branżowe, które muszą być wysokiej jakości. Mogą one opisywać etapu budowy instalacji fotowoltaicznej, korzyści, czy nowinki techniczne z branży odnawialnych źródeł energii. Koszt artykułu eksperckiego na Goodcontent, to wydatek około 100 złotych, za kilka tysięcy znaków. Ilość takich artykułów powinna być znacząca, dlatego koszt samego contentu na stronę będzie sięgał około tysiąca złotych.

Koszt artykułów przygotowanych do publikacji

Inny wydatkiem są artykułu, które będziemy publikować na portalach branżowych oraz blogach. W tym przypadku wartość merytoryczna tekstu może być nieco mniejsza i wystarcza artykuły wysokiej lub średniej jakości, które na Goodcontent kosztują około 50 złotych za sztukę. Takich treści będziemy potrzebować kilkadziesiąt miesięcznie, więc budżet naszego pozycjonowania zostanie zwiększony o kolejny tysiąc złotych.

Publikacje wpisów

Kolejny koszt, jaki zwiększy budżet naszego pozycjonowania to płatne publikacje. Wpisy na wartościowych portalach branżowych związanych z odnawialnymi źródłami energii to wydatek kilkuset złotych. Jeśli takich wpisów będziemy publikować kilkadziesiąt miesięcznie, wówczas musimy liczyć się z wydatkiem nawet dwóch tysięcy złotych. Oczywiście w przypadku pozycjonowania na trudne frazy nie ma górnej granicy budżetu, ale taka suma jest rozsądnym minimum.

Optymalizacja strony i inne prace

Ostatnim, jednak nie najmniejszym wydatkiem jest praca firmy odpowiadającej za SEO, która oprócz budżetu na artykułu i publikacje w sieci musi jeszcze doliczyć koszt pracy wykonanej na zoptymalizowanie strony internetowej firmy specjalnością jest „fotowoltaika”. W tym przypadku musimy liczyć się ze stawką około 100 złotych za godzinę pracy. Frazy o wysokim poziomie trudności i dużej konkurencji wymagają sporego zaangażowania firmy wykonującej pozycjonowanie, dlatego może ona wystawić nam rachunek na kilka tysięcy złotych.

Pozycjonowanie na mocne frazy typu fotowoltaika, nie zawsze się opłaca

Jak widać powyżej jeśli zdecydujemy się na pozycjonowanie na frazy z silną konkurencją typu fotowoltaika musimy się liczyć ze sporymi wydatkami, które mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Jeśli nasza firma nie generuje kilkudziesięciu tysięcy zysku netto, wówczas sens inwestowania w pozycjonowanie na tak silne frazy nie ma większego sensu. Dodatkowo trzeba liczyć się że nawet uzyskanie TOP1 na popularną frazę „fotowoltaika” nie sprawia że wyświetlamy się na pierwszym ekranie, ponieważ wyniki organiczne w tym przypadku zostały wyparte przez reklamy Google Ads, które chyba są w tym przypadku lepszą opcją na promocją firmy zajmującej się odnawialnymi źródłami energii.