Szukając pomysłu na własną stronę internetową, często można trafić na strony określane mianem „one page” lub „one site page”. Hasło to w dosłownym tłumaczeniu oznacza „jednostronicowe strony”, które charakteryzują się specyficzną budową, w której cała treść występuje tylko na jednej stronie podzielonej na bloki, a menu nie powoduje przekierowania na daną podstronę lecz przesunięcie do odpowiedniego bloku strony www, w którym umieszczona jest kotwica.
Wady i zalety stron www „one page”
Zalety „one page”
Taka budowa strony www jest bardzo efektowna i wygodna w korzystaniu zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych takich jak smartfony, czy tablety oraz bardzo prosta w zarządzaniu.
Wady „one page”
Jednak oprócz zalet strony typu „one site page” mają także kilka wad, które oczywiście przy odpowiednim doświadczeniu możemy wyeliminować. Do minusów stron www „one page” należą:
- wolniejsze wczytywanie strony www ze względu na dużą ilość treści
- tylko jeden link w wyszukiwarce internetowej, co uniemożliwia użytkownikowi wejście na dany dział bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki
- brak możliwości budowy bardziej rozbudowanych serwisów
Powyższe ograniczenia sprawiają że strony „one page” sprawdzają się w roli stron prezentujących markę lub pojedynczy produktu. W przypadku bardziej zaawansowanych projektów lub firmowych stron www, strony „one site page” nie zawsze się sprawdzają.
Gdzie i jak stosować strony „ona page”?
Przykładem wykorzystania tego typu stron może być prezentacja bram automatycznych. Wówczas na stronie „one page” możemy w efektowny sposób zaprezentować wygląd i działanie bram, a także dostępne modele. Dodatkowo możemy zachęcić użytkownika do działania dodając możliwość zamówienia przy użyciu formularza opartego o java script, co pozwoli na wysłanie wiadomości bez konieczności tworzenia dodatkowych podstron. Budując stronę typu „one page” możemy użyć wielu ciekawych efektów przejść i animacji, co pozwoli na uatrakcyjnienie strony. Dodatkowym atutem tego typu rozwiązania jest stopniowe ładowanie elementów strony, co przyspieszy wczytywanie na starcie całej witryny.
Promocja i pozycjonowanie „ona page”
Oczywiście jeśli wybierzemy stronę www opartą o budowę „one page” musimy liczyć się z utrudnieniami związanymi z promocją i pozycjonowanie strony. Wynikają one głównie z ograniczoną treścią oraz brakiem linków wewnętrznych w stronie www.
Jednak strony www „one site page” nie są przypadkiem beznadziejnym i można je skutecznie pozycjonować i promować w Internecie, jednak wymaga to odpowiedniej wiedzy oraz specyficznej budowy, która sprawi że roboty wyszukiwarek będą rozpoznawać poszczególne bloki strony www jako oddzielne elementy.
Dodatkowo również w takim przypadku warto zastosować indywidualne linki do poszczególnych bloków, dzięki czemu będzie mogli budować linki zewnętrzne do poszczególnych sekcji strony, które jednocześnie będą przenosić użytkownika do całej strony.
Czy warto budować strony www typu „one site page”?
Na to pytanie jest naprawdę bardzo trudno odpowiedzieć. Wszystko tak naprawdę zależy od celu jaki sobie postawi przed budową strony www. Jeśli będzie to efektowna prezentacja produktu lub marki to „one site page” na pewno sprawdzi się doskonale, jednak i w tym przypadku musimy zadbać o atrakcyjną szatę graficzną oraz umiar jeśli chodzi o treść strony. Jeśli strona „one site page” będzie mało czytelna, a całość będzie typowym przykładem przerostu treści na formą, wówczas nie przyniesie ona oczekiwanego rezultatu w postaci wzrostu popularności naszego produktu lub marki.
Jeśli jednak strona „one site page” będzie przemyślaną prezentacją, zoptymalizowaną pod wyszukiwarki internetowego oraz urządzenia mobilne, w której priorytetem będzie wygoda użytkownika, wówczas może ona stać się naszą bramą do sukcesu w Internecie.