Algorytm Google z roku na roku ulega coraz większej metamorfozie, utrudniając tym samym skuteczne pozycjonowanie wielu firmom oferującym usługi SEO. Równie 2017 rok może przynieść duże zmiany w indeksie wyszukiwarki, która stawia zarówno przed twórcami stron, jak i specjalistami od optymalizacji i pozycjonowania coraz to większe wymagania.
Jak będzie wyglądać pozycjonowanie w 2017 roku?
Oczywiście nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, jednak patrząc na wprowadzane zmiany w algorytmie oraz w wytycznych dla webmasterów można wyłonić kilka kluczowych kwestii, o które warto zadbać już dziś.
Szybkość ładowania strony www
Nie od dziś wiadomo, że Google coraz większy nacisk kładzie na optymalizację strony pod względem szybkości działania. Jest to głównie ukłon w stronę użytkowników, którzy korzystają z Internetu na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych. Dlatego też warto zadbać o szybkość ładowania strony www optymalizując elementy graficzne strony, skrypty javascript oraz arkusze stylów css. Dodatkowo warto także zadbać o maksymalną kompresję kodu strony oraz zapamiętywanie najbardziej kluczowych elementów w pamięci cache przeglądarki, co również wpłynie korzystnie na poprawę jej oceny przez wyszukiwarkę Google. Jakość wprowadzonych zmian możemy sprawdzić przy użyciu PageSpeed Insights od firmy Google https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.
Przyspieszone strony mobilne AMP
Oprócz optymalizacji mobilnej wersji strony www, warto także przemyśleć wdrożenie przyspieszonej strony mobilnej AMP, której budowa została opracowana przez twórców wyszukiwarki Google. Według najnowszych informacji strony AMP będą uzyskiwały lepsze wyniki w mobilnej wersji wyszukiwarki Google ze względu na jeszcze szybsze tempo wczytywania niż ich mobilne oraz responsywne odpowiedniki. Dodatkowo strony AMP kładą największych nacisk na szybką i przejrzystą prezentację treści, a to właśnie ten czynnik według twórców algorytmu Google jest kluczowy. Wdrożenie wersji AMP nie jest wcale bardzo skomplikowane i czasochłonne, zwłaszcza jeśli nasza witryna wykonana została w oparciu o CMS Joomla lub WordPress, do których już istnieją gotowe dodatki automatycznie generujące mobile strony AMP.
Bezpieczeństwo użytkowników, certyfikat SSL
Kolejnym wymogiem, który już wkrótce może wprowadzić Google, jest obowiązek posiadania certyfikatu SSL. Już dziś algorytm wyszukiwarki Google dodatkowo nagradza strony posiadające certyfikat bezpieczeństwa SSL, a według najnowszych informacji już wkrótce przeglądarka Chrome będzie sygnalizować użytkownikom brak wymaganego certyfikatu w przypadku stron www posiadających formularz lub opcję logowania. Aby ułatwić działania SEO warto już dziś zakupić certyfikat SSL, którego koszt wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie.
Naturalne linki z wartościowych stron www
Jeszcze kilka lat temu firmy specjalizujące się w pozycjonowaniu stawiały na ilość linków prowadzących do pozycjonowanej strony www. Obecnie trend ten nieco się odwrócił, ponieważ algorytm wyszukiwarki zwraca dużą uwagę, także na ich jakość oraz naturalne umieszczenie linku. Tym samym sławetny anchor, który był tożsamy z pozycjonowaną frazą przestał być kluczowy w przypadku linków prowadzących do strony. W 2017 roku zarówno linki w których anchor będzie słowem kluczowym, jak i linki w postaci adresu strony będą miały taki sam wpływ na uzyskiwane pozycje strony w indeksie wyszukiwarki. Najlepszym rozwiązanie jest łączenie linków w różnej postaci i umieszczenie ich na wartościowych, zaufanych stronach, które możemy ocenić przy użyciu wskaźnika Trust Flow ze strony https://pl.majestic.com
Wartościowa treść dostosowana pod słowa kluczowe
Pozycjonowanie w 2017 roku na pewno będzie wymagało wartościowej, unikalnej treści na pozycjonowanie stronie www. Obowiązkowo w treści muszą pojawić się tematyczne zdjęcia odpowiednio opisane poprzez znacznik alt, a także słowa kluczowe, które oprócz w tekście, powinny pojawić się także w nagłówkach. Frazy te nie powinny być nadmiernie wykorzystywane, a przy ich dodawaniu należy pamiętać że coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki głosowej, w której bardziej popularne są naturalne zapytania typu „firma tworząca strony www”, niż popularna fraza „strony www Warszawa”. Tworząc treść na stronę nie należy wyłącznie skupiać się na jej optymalizacji pod wyszukiwarki, ale przede wszystkim pod użytkownika, na którego wygodę w coraz większym stopniu stawiają także twórcy wyszukiwarki Google.